بيماري ايدز

                                                           ايدز

شرح بيماري

ايدز عبارت است از بوجود آمدن ضعف عمده در دستگاه ايمني بدن ( نقص ايمني). اين امر باعث كاهش توانايي بدن در مقابله با عفونت ها و توانايي سركوب سلول هاي غيرطبيعي مثل سلول هاي سرطاني مي شود. ويروس ايدز سلولهاي ايمني موجود در خون ( لنفوسيت ها ) و سلول هاي ايمني موجود در بافت ها مانند مغز استخوان، طحال، كبد و گره هاي لنفاوي را درگير مي سازد. اين سلول ها در توليد پادتن براي مقابله با بيماري ها و سرطان ها نقش دارند. در مجموع بايد گفت كه ايدز يك نوع نقص ايمني ثانويه است كه در سير عفونت با ويروس ايدز ايجاد مي شود.

 

علت بيماري

عامل بيماري ايدز يك نوع ويروس از گروه رترو ويروسها است كه باعث كاهش توانايي سيستم ايمني بدن ميزبان مي شود. علايمي كه ما در بيماري ايدز مي شناسيم مربوط به بيماري هايي است كه در اثر نقص دستگاه ايمني بدن توليد مي شوند. در اكثر بيماري هاي ويروسي وضع به اين منوال است كه سلولهاي مملو از ويروس ، ويروس ها را آزاد كرده و اين ويروس ها خود را با پادتن هاي آماده مواجه مي بينند. در چنين وضعي بيماري شخص برطرف مي شود. اما در مورد ويروس ايدز وضع به گونه هاي ديگر است.

در اينجا اولين ويروسي كه وارداولين سلول ميزبان مي شوند از حمله پادتن ها در امان مي مانند. ويروس هاي جديدي كه از سلول ها خارج مي شوند بعضا توسط پادتن ها خنثي مي شوند اما زنهاي اوليه در دورن سلول ميزبان به توليد ويروس ادامه مي دهند. ممكن است كه ويروس در بدو ورود به سلول ميزبان به صورت غير فعال درآيد و بعد از گذشت چندين سال به مساعد شدن اوضاع فعاليت بيماري زايي خود را آغاز كند. اين ويروس دستگاه ايمني بدن را تضعيف مي كند و در اين يك سرماخوردگي ساده هم مي تواند براي شخص مشكل ساز باشد.

سير بيماري و علايم آن

ابتلا به بيماري ايدز در اغلب موارد با عوارض ساده اي مانند اسهال، خارش پوست و افزايش خفيف حرارت بدن شروع مي شود. اين عوارض بعد از چند هفته خود به خود برطرف مي شودو شخص خيال مي كند كه به سرماخوردگي دچار بوده است. از انجا كه ساخته شدن پادتن هاي موثر حدود 14 روز طول مي كشد، در اين زمان جدال بين ويروس ها و پادتن ها در جريان است.پس از سپري شدن اين مرحله دوراني فرا مي رسد كه حال شخص بيمار خوب مي شود اما در خون او پادتن ضد ايدز را مي توان تشخيص داد و از خون وي ويروس ايدز را به دست آورد.

در اين بيماري تورم غدد لنفاوي گاه ماه ها يا سال ها بعد از ابتلاي اوليه پديدار مي شود و مي توانند مدت ها به همان حال باقي بماند. در بسياري از موارد هم ناراحتي هاي جدي ديگري به ان اضافه مي شود. بيماران اكثرا به شدت لاغر مي شوند چون ديواره روده آنها مواد غذايي را به طوركامل جذب نمي كند. در اروپا كه تغذيه مردم رضايت بخش است كم شدن وزن چندان مخاطره آميز نيست. اما در بعضي كشورهاي جهان سوم كه مردم با سوء تغذيه دست به گريبانند كاهش وزن فرد را نحيف مي كند

عرق كردن در شب و احساس خستگي ، التهاب بيضه ها از ساير علايم اين بيماري است. مرحله بعدي كه در آن تصوير نهايي بيماري ايدز به نمايش گذاشته مي شود ، حاصل از درهم شكستن كامل سيستم دفاعي بدن است.

عوامل تشديد كننده بيماري

·         تماس جنسي با افراد آلوده، همجنس بازها در معرض بيشترين خطر هستند.

·         بي بند و باري جنسي

·         استفاده از سرنگ هاي آلوده براي تزريق مواد مخدر

·         تزريق خون يا فراورده هاي خوني آلوده

·         مواجهه كاركنان بيمارستان ها و تكنسينهاي آزمايشگاهي با خون، مدفوع، يا ادرار افراد آلوده به ويروس ايدز.

 

پيشگيري

·         از تماس جنسي با افراد آلوده يا افرادي كه مواد مخدر تزريقي مصرف مي كنند، خودداري شود.

·         از كاندوم استفاده شود.

·         از بي بند و باري جنسي خودداري شود.

·         خون يا فرآورده هاي خوني يابد از لحاظ آلودگي بررسي شده باشد.

 

تشخيص بيماري

تشخيص اين بيماري از طريق آزمايش خون امكان پذير است .خوشبختانه در كشور ما اين آزمايش انجام مي شود تا افراد مختلف از سلامتي خود اطمينان حاصل كنند.

 

درمان

در حال حاضر داروها در معالجه عفونت ايدز موثر نيستند.براي مقابله با عفونت ها يا پيشگيري از آنها ممكن است آنتي بيوتيك تجويز شود. برخي داروها ممكن است پيشرفت بيماري را به تاخير اندازند. تجويز آنها بايد توسط  پزشكان باتجربه انجام پذيرد. پزشكان باتجربه انجام پذيرد. همچنين با برخي از داروها مي توان انتقال عفونت به نوزادان مادران حامله را كاهش داد. تحقيقات زيادي در رابطه با داروهاي جديدتر و واكسن آن از طريق مهندسي ژنتيك در دست انجام هستند.

 

در چه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟

·         اگر شما يا يكي از اعضاي خانواده تان علايم عفونت ايدز را داريد.

·         اگر پس از تشخيص ، علايم يك عفونت ديگر ظاهر شوند مانند : تب، سرفه يا اسهال

·         اگر دچار علايم جديد و غيرقابل توجيه شده اي، داروهاي مورد استفاده در درمان عوارض جانبي بسياري دارند.

 

            منبع :     http://bavan.sums.ac.ir/icarusplus/export/sites/bavan/news/amouzesh/pamfelet/salamat/aids.pdf

مراجعین


شماره پذیرش
کد ملی

 

آزمایشگاه ها


نام کاربری
کلمه عبور

 

پزشکان


نام کاربری
کلمه عبور

 

  » راهنمای دریافت جواب